چگونه یک معلم حرفه ای باشیم؟

ویدئو شماره: 1
نام مدرس: رؤیا روشن‌بخش

امتیاز شما به این آموزش:

میانگین امتیازها 3.7 / 5. تعداد امتیازات: 94

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این آموزش امتیاز میدهید.

آنچه در این صفحه می‌خوانید:

سوالی که این روزها بسیار تکرار می‌شود: چگونه یک معلم حرفه ای باشیم؟

همیشه هر کدام از ما می‌خواهیم در شغلی که داریم، به عنوان فردی حرفه‌ای شناخته شویم؛ اما می‌دانیم اگر فردی بخواهد در شغل خود به عنوان حرفه‌ای و خبره مطرح شود، لازم است شرایطی را رعایت کند و مهارت‌هایی را کسب نماید. یک معلم هم برای اینکه به عنوان معلم حرفه ای در جامعه معلمان و سیستم آموزش و پروش مطرح شود، بایستی ویژگی‌هایی را در خود ایجاد کند و آن‌ها را پرورش دهد.

 

رفتارها و اندیشه‌هایی که به مرور زمان و با تکرار و تمرین به عادت تبدیل می شوند و یک معلم را در مسیر حرفه‌ای شدن، به جلو هدایت می‌کنند. حال می خواهیم بدانیم چگونه یک معلم حرفه ای باشیم؟

 

قبل از اینکه به معرفی و بررسی ویژگی‌های لازم برای یک معلم حرفه ای بپردازم، باید تعریفی از عبارت معلم حرفه‌ای بیان کنم. برای این کار بایستی به ابتدا این سوال پاسخ دهم که معلم حرفه ای کیست؟ و به چه معلمی حرفه‌ای می‌گویند؟

معلم حرفه ای

معلم حرفه ای کیست؟

از زمانی که یادم می‌آید، دلم می‌خواسته هر کاری را که به من می‌سپارند، به بهترین نحو ممکن انجامش دهم. چه در منزل و چه خارج از آن؛ چه در زمان دانش‌آموزی، چه دانشجویی و چه بعد از آن، زمانی که کارآموز بودم و در نهایت به عنوان مهندس سیستم‌ها و روش‌ها پا به محیط کارخانه گذاشتم. این ماجرا حتی بعد از آن‌که وارد حرفۀ معلمی هم شدم، ادامه پیدا کرد و این خواسته دست از سرم بر نداشت. همواره تلاش می‌کردم بهترین خودم باشم و بیشترین بهره‌وری را در هر محیطی داشته‌باشم تا به عنوان یک فرد حرفه ای مطرح شوم.

 

اکنون سال‌هاست که معلمم و در تمام این سال‌ها همان عادت همیشگی را همراه دارم. تلاش برای بهترین خود بودن، در هر زمان و هر مکان. با همکاران زیادی هم قدم و هم صحبت شده‌ام. سوالی که در این هم کلامی‌ها بسیار از من پرسش می‌شود، این است که چگونه یک معلم حرفه ای باشیم؟ و حالا در این نوشته می‌خواهم کمی در این‌باره صحبت کنم.

معلم حرفه ای

چگونه یک معلم حرفه ای باشیم؟

همیشه هر کدام از ما می‌خواهیم در شغلی که داریم، به عنوان فردی حرفه‌ای شناخته شویم؛ اما می‌دانیم اگر فردی بخواهد در شغل خود به عنوان حرفه‌ای و خبره مطرح شود، لازم است شرایطی را رعایت کند و مهارت‌هایی را کسب نماید. یک معلم هم برای اینکه به عنوان معلم حرفه‌ای در جامعه معلمان و سیستم آموزش و پروش مطرح شود، بایستی ویژگی‌هایی را در خود ایجاد کند و آن‌ها را پرورش دهد. رفتارها و اندیشه‌هایی که به مرور زمان و با تکرار و تمرین به عادت تبدیل می شوند و یک معلم را در مسیر حرفه‌ای شدن، به جلو هدایت می‌کنند.

اگر می‌خواهید بدانید این ویژگی‌ها چه هستند، این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

professional teacher moallemesabz

معلم حرفه ای

 

ویژگی‌های یک معلم حرفه ای چیست؟

برای اینکه یک معلم حرفه ای باشیم، بایستی ویژگی‌های خاصی هم داشته‌باشیم. برخی از این ویژگی‌ها موروثی هستند، ولی بسیاری از آن‌ها اکتسابی بوده و بایستی با آموزش، تمرین، تلاش و تجربه حاصل شوند. ویژگی‌های موروثی، بیشتر، خصوصیات فیزیکی را شامل می‌شوند؛ اما ویژگی‌های اکتسابی آنهایی هستند که هر معلمی می‌تواند آنها را کسب کند.

 

به طور خلاصه معلم حرفه ای، به معلمی اطلاق می‌شود که سه ویژگی دانش، تجربه و روش را با خود همراه داشته باشد. برای اینکه خصوصیات یک معلم حرفه ای را بهتر بشناسیم، بایستی در مورد این ویژگی‌ها، بیشتر بدانیم. مطالبی که در ادامه ذکر می‌کنم، خلاصه‌ای از تعاریف مربوط به این سه واژه ، برای انتقال و درک بهتر این مفهوم است.

معلم حرفه ای

ویژگی اول: دانش (Knowledge)

می‌دانیم که دانش یک مفهوم بسیار گسترده است. نظریه‌پردازان مختلف، هر کدام تعریف متفاوتی از دانش بیان کرده‌اند.اما در اینجا، منظور من از دانش، مجموعه دانش حرفه‌ای معلمان است. پژوهش‌های روانشناسی و تربیتی نشان داده‌اند که یک معلم حرفه‌ای و موفق برای انجام هرچه بهتر حرفۀ معلمی و موفقیت در این جایگاه، به چهار دانش کلی که به مجموع آن‌ها، مجموعۀ دانش حرفه‌ای معلمان گفته می شود، نیاز دارد.

 

این چهار دانش، شامل دانش محتوای درس، دانش آموزشگری، دانش مربوط به یادگیرندگان و دانش مربوط به یادگیری می باشد. برای اینکه بتوانیم منظور از واژۀ دانش را به درستی درک کنیم، بایستی معنی این چهار دانش را بدانیم.

معلم حرفه ای

professional teacher moallemesabz

معلم حرفه ای

مجموعۀ دانش حرفه‌ای معلمان چیست؟
چهار دانش زیر، مجموعۀ دانش حرفه‌ای معلم را تشکیل می‌دهند:

    1. دانش محتوای درس
    2. دانش آموزشگری
    3. دانش مربوط به یادگیرندگان
    4. دانش مربوط به یادگیری

معلم حرفه ای

حال به بررسی معنای هر کدام از این چهار دانش می‌پردازم.

    1. دانش محتوای درس
      منظور از دانش محتوای درس، شناخت و تسلط معلم بر موضوعی است که درس می‌دهد. اگر معلم موضوعی را به خوبی یاد نگرفته و نفهمیده باشد، نمی‌تواند آن را به دیگران آموزش دهد. معمولا دانش محتوا، در دوران تحصیلی معلم در دانشگاه کسب می‌شود؛ به همین دلیل معلمانی موفق‌ترند که در رشته‌ای تدریس می‌کنند که در دانشگاه موضوعات آن را به صورت تخصصی گذرانده‌اند؛ بعبارتی شغل آن‌ها مرتبط با رشتۀ تحصیلی آن‌ها در دانشگاه است. از این رو بهترین مرجع ورود معلم به کلاس درس، دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم است.
    1. دانش آموزشگری
      منظور از دانش آموزشگری، چگونه ارائه دادن مطالب توسط روش‌هایی است که برای یادگیرندگان قابل درک باشد و همچنین دانشِ این که چه چیزی موجب آسان و سخت شدن موضوع‌های مختلف برای یادگیرنده می شود.
      دانش محتوا و دانش آموزشگری بسیار به هم نزدیک ولی با هم متفاوت‌اند. به عنوان مثال دانش اینکه اعداد کسری چگونه در هم ضرب می شوند (دانش محتوا) با دانش اینکه چگونه این مطلب را به دانش‌آموزان توضیح و آموزش داد تا اثربخشی بیشتری داشته‌باشد (دانش آموزشگری)T کاملا باهم متفاوت و متمایزند.اگر دانش محتوایی در دانشگاه آموخته می‌شود، دانش آموزشگری از راه تجربه مکرر تدریس، مطالعۀ جانبی، درس پژوهی و درس‌کاوی، تلاش مستمر و یادگیرندگی مادام‌العمر حاصل خواهد شد.
      اگر دانش محتوایی در مدت زمان محدودی اندوخته می‌شود، دانش آموزشگری، مدت محدودی ندارد و آموختنش می‌تواند برای یک معلم حرفه ای، حتی تا پایان عمر نیز ادامه پیدا کند.
    1. دانش مربوط به یادگیرندگان
      دانش حرفه‌ای دیگری که مورد نیاز یک معلم حرفه‌ای است، دانش مربوط به یادگیرندگان است. معلمان موفق نیاز دارند دانش‌آموزان خود را از هر لحاظ، به ویژه از لحاظ رشد و توانایی شناختی بشناسند. لازم است معلمان، اطلاعات خود را به گونه ای بالا ببرند که بتوانند با دانش‌آموزان سنین مختلف، به درستی رفتار نمایند. از این رو داشتن اطلاعات جامعی درباره روانشناسی رشد، به معلمان کمک زیادی می کند تا با گروه‌های سنی مختلف دانش‌آموزان با توجه به شناخت صحیح ویژگی‌های آن‌ها، تعامل مؤثری داشته‌باشند و در نهایت در تدریس خود موفق شوند.
    1. دانش مربوط به یادگیری
      دانش یادگیری، به معلم حرفه ای کمک می کند تا شرایط، ماهیت، روش‌ها و فنون یادگیری را بفهمد و در بهتر یادگرفتن مطالب، به یادگیرندگان خود کمک کند. معلمان موفق از این که یادگیری چگونه رخ می‌دهد و چه اقداماتی را باید انجام دهند تا یادگیری بهتر رخ دهد، درک کاملی دارند. کسب این دانش، نیازمند مطالعۀ مستمر در حوزه روش‌ها و فنون تدریس است و یک معلم حرفه‌ای بایستی به طور پیوسته علم خود را این خصوص گسترش داده و خود را به روز نمایند. این دانش نیز مانند دانش آموزشگری، بایستی پیوسته و مداوم افزایش یابد تا یک معلم بتواند حرفه‌ای عمل نماید.

معلم حرفه ای

همانطور که گفته شد، از میان این چهار دانش، فقط دانش محتوای درس است که در ضمن تحصیلات باید کسب شود و معلم حرفه ای برای یادگیری دانش های دیگر باید یک یادگیرندۀ مادام‌العمر باشد؛ با روانشناسی رشد و تربیتی کاملا آشنا شود، روش‌ها و فنون نوین تدریس را همواره رصد کند، کتب و مقالات تخصصی تعلیم و تربیت را مطالعه کند و پیگیر اخبار تخصصی حوزۀ آموزش و پرورش از منابع و مراجع رسمی کشور باشد و از آن‌ها به صورت پیوسته کمک بگیرد.

 

پس برای اینکه یک معلم بتواند به یک معلم حرفه ای، موفق و توانا تبدیل شود، راه‌های گوناگون و زیادی وجود دارد؛ اما قطعا در کنار تمام راه‌هایی که برای موفقیت در حرفۀ معلمی وجود دارد، فراگرفتن مجوعۀ دانش حرفه‌ای معلمان (دانش محتوای درس، دانش آموزشگری، دانش یادگیرندگان و دانش یادگیری)، ضروری و الزامی می باشد.

معلم حرفه ای

ویژگی دوم: تجربه (Experience)

تجربه چه نقشی می‌تواند در حرفه‌ای شدن یک معلم داشته باشد؟

شیخ اجل سعدی شیرازی در دوبیت زیبا، تجربه را چنین مدح و ستایش می‌کند:

مرد خردمند هنرپیشه را
عمر دو بایست درین روزگار

تا به یکی تجربه آموختن
با دگری، تجربه بردن بکار

معلم حرفه ای

 

تعریف واژۀ تجربه چیست؟

علی اکبر دهخدا هم، تجربه را آزمایش و امتحان معنی کرده است. اما بعید است بتوانیم تعریفی برای تجربه پیدا کنیم که روی آن اجماع وجود داشته باشد. تعریف تک مولفه‌ای از تجربه، آن را مجموعۀ اثرات احساسی که در طی یک رویداد یا پس از یک رویداد در ذهن ثبت می‌شود، بیان می کند.

با توجه به اینکه ما در معلم سبز، تعبیر تجربه را به معانی متفاوتی به کار خواهیم برد، در اینجا صرفاً به یک تعریف عمومی از مفهوم تجربۀ معلمی اکتفا می‌کنیم و در هر جا که تعریف متفاوتی مورد نظر بود، تعریف اختصاصی آن را ارائه خواهیم کرد.

معلم حرفه ای

تجربه تدریس چیست؟

تجربه تدریس، قرار گرفتن در محیط واقعی تدریس و به کار بردن آموخته های کسب شده در طول زمان است که معلم را قادر می سازد تدریس را بهتر انجام دهد و یا او را برای موقعیت تدریس واقعی آماده می‌کند. معلم تجربه را از راه های مختلف به دست می آورد؛ اما مهم ترین آن‌ها گذشت سالیانی است که در کلاس درس رسمی و با حضور دانش‌آموزان و در تعامل با آنان به فعالیت می پردازد.

 

professional teacher moallemesabz 2

معلم حرفه ای

مقاله‌ای را در رابطه با تجربۀ تدریس مطالعه می‌کردم که تصمیم گرفتم بخشی از آن را با شما هم به اشتراک بگذارم. بر اساس پژوهشی در آمریکا، از 30 مطالعۀ منتشر شده در 15 سال گذشته، که تأثیر تجربه تدریس معلم بر نتایج دانش‌آموزان در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل می‌کند، نتایج زیر استخراج شده‌است.

 

    1. تجربه تدریس به طور مثبت و معناداری با موفقیت دانش‌آموزان در طول زندگی حرفه‌ای یک معلم، مرتبط است. دستاوردهای موثر و مثبت معلم که با تجربۀ تدریس مرتبط است، در سال‌های ابتدایی معلمان بسیار مشهود است و جالب‌تر اینکه هرچه معلمان به دهۀ دوم و اغلب سومین دهۀ زندگی حرفه‌ای خود می‌رسند، همچنان این اثرات قابل توجه است.
    2. همانطور که معلمان تجربه کسب می‌کنند، دانش‌آموزان آنها نه تنها بیشتر یاد می گیرند (این جمله حاصل بررسی نتایج آزمون های استاندارد است)، بلکه احتمال بیشتری دارد که در سایر معیارهای موفقیت، مانند حضور در مدرسه، بهتر عمل کنند.
    3. اثربخشی معلمانی که، هنگام تحصیل در دانشگاه به طور هم‌زمان در یک کلاس درس تدریس می‌کنند و شرایط تدریس واقعی را تجربه می‌کنند، به میزان بیشتری افزایش می یابد. به‌عبارتی کارورزی و تجربه کلاس‌داری در حین تحصیل به بهبود عملکرد معلمان در سال‌های بعدی فعالیتشان کمک می‌کند.
    4. معلمان با تجربه‌تر از یادگیری بیشتر دانش‌آموزان در جهت منافع مدرسه و همکاران و همچنین برای دانش‌آموزان دیگر استفاده می‌کنند. البته، در هر مرحله از حرفۀ معلمی، تأثیرگذاری و کارآمدی معلمان متفاوت است، بنابراین نمی‌توان گفت هر معلم بی‌تجربه‌ای تاثیر کمتری روی یادگیری و عملکرد دانش‌آموزان دارد و هر معلم با تجربه‌ای کارآمدتر است. در این رابطه لازم است به چند مهم توجه ویژه داشته باشیم.

معلم حرفه ای

چند نکته در رابطه با تجربه تدریس موفق:

    1. سیاستگذاران آموزش و پرورش معمولا دستورالعمل هایی را در خصوص به کار گیری نیروهای توانمند در مدارس تدوین می‌کنند و مهم است که بدانیم، به طور متوسط، معلمان با 20 سال سابقه کاری به طور قابل توجهی مؤثرتر از معلمان سال اول هستند و این تأثیرات مثبت، فراتر از کلاس درس فردی معلمِ با تجربه و به نفع مدرسه به عنوان یک کل خواهد بود.
    2. تحقیقات نشان نمی‌دهد که گذشت زمان و کسب تجربه، همه معلمان را بهتر می‌کند یا عملکرد همه معلمان کم‌صلاحیت را مؤثر می‌سازد؛ با این حال، نشان می‌دهد که برای اکثر معلمان، تجربه تدریس، اثربخشی و کارآمدی را افزایش می‌دهد.
    3. مزایای تجربۀ تدریس، زمانی به بهترین صورت قابل مشاهده خواهد بود که معلمان در هنگام ورود به بدنۀ آموزش و پرورش و مشغول شدن به حرفۀ تدریس، به دقت انتخاب شده و به خوبی آماده شوند و همچنین قبل از ورود به کلاس درس به طور ویژه تحت آموزش، نظارت و ارزیابی دقیق قرار گیرند.
    4. اولین وظیفۀ سیاستگذاران، گسترش دستورالعمل‌هایی برای جذب افراد با کیفیت بالا به حرفۀ معلمی است. با توجه به آنچه که پژوهش اشاره شده در مورد مزایای تجربۀ تدریس می گوید، باید دستورالعمل‌هایی با هدف کاهش جابجایی معلمان و تسریع یادگیری حرفه‌ای و بازآموزی آن‌ها دنبال شود.

معلم حرفه ای

Successful teaching moallemesabz

ویژگی سوم: روش (Method)

در هر مقولۀ علمی و تخصصی آشنایی با واژه های تخصصی آن حوزه ضروری است، زیرا در طول فعالیت علمی با این واژه‌ها به گونه‌ای کاربردی سروکار داریم. در روش تدریس نیز آشنایی با واژه‌های زیر ضرورت دارد:

    1. روش

تلاش برنامه ریزی شده جهت دستیابی به هدف مطلوب را روش گویند.

بنابراین اگر تلاشی بدون برنامه‌ریزی صورت گیرد، آن کار روشمند نخواهد بود. همچنین برنامه‌ریزی بدون تلاش و کوشش جهت دستیابی به مطلوب نیز در مجموعۀ روش‌ها قرار نمی‌گیرد.

    1. تدریس

فعالیت دو جانبه یا کنش متقابل را بین فرادهنده و فراگیر با هدف یادگیری، تدریس گویند.

معلم حرفه ای

teaching method moallemesabz

چگونه یک معلم حرفه ای باشیم؟

معلم حرفه ای
نکتۀ اساسی این نوع فعالیت، دو جانبه بودن آن است که روانشناسی ارتباط، زمینه‌ساز این مسأله خواهد بود. گفته شده است، مجموعۀ اعمال سنجیدۀ منطقی و پیوسته که معلّم به منظور ارائۀ درس انجام می‌دهد، فرایند تدریس نامیده می شود.

پس اصطلاح روش تدریس به اصول کلی، راهبردهای آموزشی و مدیریتی اطلاق می‌شود که برای آموزش در کلاس درس استفاده می‌گردد.

با توجه به توضیحات بیان شده، دانستیم که یک معلم حرفه‌ ای، بایستی دانش و تجربۀ کافی داشته باشد و روش تدریس را نیز به خوبی بداند. یعنی بداند در کلاس درس خود، چه روش ها و فنونی را به کار گیرد تا کلاس کارآمد و اثربخشی داشته باشد. معلمی که هر سه ویژگی دانش، تجربه و روش را همزمان دارا باشد، یک معلم حرفه‌ای قلمداد می شود؛ در غیر اینصورت، هر یک از ویژگی های ذکر شده به تنهایی نمی‌تواند فردی را به یک معلم حرفه‌ای تبدیل کند.

 

معلم حرفه ای

نقاط قوت یک معلم حرفه‌ ای چیست؟

لازم است بدانیم آنچه که یک معلم حرفه‌ای را از سایر معلمان متمایز می کند، استفاده مناسب از روش ها و فنون تدریس است. هر چند نبود هر یک از دو عامل دانش و تجربۀ کافی، مشکلاتی برای معلم به وجود می آورد، نداشتن روش تدریس مناسب، می‌تواند سبب کاهش اثربخشی و یا حتی از بین رفتن دو عامل دیگر نیز بشود.

Characteristics of a good teacher moallemesabz

معلم حرفه ای

چگونه تدریس کنیم تا یک معلم حرفه ای باشیم؟

تدریس به عنوان یک فرآیند ارزشمند تلقی می شود که بایستی گام های مشخصی را برای انجام هرچه بهتر آن طراحی و اجرا کرد. این گام ها عبارت اند از:

    1. برنامه ریزی
    2. تجدید نظر
    3. ارزیابی
    4. پیاده سازی

معلمی را تصور کنیم که دانش و تجربه ی کافی در رشتۀ مورد تدریس خود دارد و می‌داند دانش‌آموزان پس از پایان تدریس باید چه چیزهایی دست یابند، چه مهارت‌هایی را کسب کنند و به چه نگرش‌هایی برسند؛ یعنی اهداف درس را می‌داند. حال اگر اهداف درس را به خوبی بشناسند، اما روش‌های رسیدن به آن را نداند، آیا امکان حصول به آن اهداف میسر است؟ آیا او می‌تواند دانش‌آموزان را راضی از کلاس بیرون بفرستد؟

معلم حرفه ای

در این‌جاست که تفاوت یک فرد حرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای کاملاً هویدا می‌شود. معلم حرفه‌ای ابتدا برای فرایند یاددهی _ یادگیری، برنامه‌ریزی می‌کند؛ سپس برنامه را بازبینی کرده و در جزئیات این فرایند تجدیدنظر می‌نماید تا نقاط ضعف را به حداقل رسانده و نقاط مثبت را افزایش دهد. سپس طرح ایجاد شده را ارزیابی کرده و این مراحل را در صورت لزوم تکرار می‌کند. این سه گام در حقیقت شاکلۀ یک طرح درس را تشکیل می‌دهند.

او می‌داند که چگونه و با چه روش هایی تدریس خود را آغاز کرده، ادامه دهد و آن را به اتمام رساند. می‌داند مطالب را کی و چگونه عرضه کند تا دانش‌آموزان را به حداکثر فعالیت ترغیب کرده و آن‌ها را قدم به قدم به اهداف تدریس نزدیک کند.

می داند چگونه در دانش‌آموزان ایجاد انگیزه کند تا این فرایند به خوبی آغاز شده، به درستی ادامه پیدا کرده و به صورت کامل خاتمه یابد. در نهایت برای پیاده‌سازی و انجام یک تدریس مطلوب اقدام می‌کند و حتی پس از تدریس، باز هم این طرح درس را بازبینی کرده و اقدام لازم در خصوص بهینه‌سازی این فرایند انجام می‌دهد.

معلم حرفه ای

چگونه کلاس جذابی برای دانش‌آموزان خود فراهم کنیم؟

آیا تا به حال در کلاس درس متوجه شده‌اید که بچه‌ها توجه و تمرکز کافی روی مطالب درس ندارند؟ جسمشان در کلاس است ولی افکارشان، جایی خارج از صحبت‌های ما و مطالب کلاس در جریان است؟ درست زمانی که فکر می کنیم برنامه درسی کامل یا فعالیت جذابی را ایجاد کرده‌ایم، ممکن است متوجه شویم که دانش‌آموزان ما تمرکز ندارند و حواسشان جمع نیست.

با این حال ضروری است که راه هایی برای جذاب نگه داشتن کلاس های خود بیابیم تا دانش‌آموزان ما بتوانند اطلاعاتی را که ارائه می کنیم جذب و حفظ کنند.

دهه‌هاست که معلمان استراتژی‌های آموزشی جدیدی را امتحان می‌کنند تا دانش‌آموزان خود را سرپا نگه دارند و آنها را برای یادگیری هیجان‌زده کنند. اگرچه برخی از استراتژی‌ها شکست خورده‌اند، اما برخی دیگر کاملاً مؤثر هستند. بیایید ده روش را برای جذاب نگه‌داشتن کلاس خود بررسی کنیم تا دانش‌آموزان ما همیشه درگیر فرایند یاددهی _ یادگیری باشند.

معلم حرفه ای

رفتار معلم حرفه ای در کلاس باید چگونه باشد؟

برای اینکه کلاس جذابی داشته باشیم و بچه‌ها در فعالیت‌های آموزشی منفعل نباشند، بلکه خود را عنصر مهمی در این فرایند مهم تلقی کنند، لازم است در شیوۀ تدریس خودمان، تغییراتی ایجاد کنیم. این ده مورد پیشنهاد معلم سبز به شماست. بیایید باهم مرورشان کنیم.

چگونه یک معلم حرفه ای باشیمو  یک کلاس جذاب داشته‌باشیم؟

      1. در درس‌های خودمان، چالش ایجاد کنیم.
      2. مطالب کلاس درس را تکرار نکنیم.
      3. بازی‌های آموزشی را به کار بریم.
      4. به دانش‌آموزان خود حق انتخاب دهیم.
      5. از فناوری استفاده کنیم.
      6. تدریس را آنقدر جدی نگیریم.
      7. تدریس خود را تعاملی کنیم.
      8. مطالب درسی را به زندگی دانش‌آموزان خود مرتبط کنیم.
      9. کلاس خود را معکوس کنیم.
      10. خارج از چهارچوب‌های همیشگی فکر کنیم.

 

کدام یکی از این موارد را در کلاس درسمان اجرا می‌کنیم؟ بیایید با خودمان روراست باشیم. اگر تعداد زیادی را اجرا می‌کنیم پس کلاس جذاب و فعالی برای دانش‌آموزانمان ساخته‌ایم ولی اگر تعداد محدودی را به‌کار برده‌ایم، لازم است در شیوۀ کار خودمات تجدید نظر اساسی داشته‌باشیم.

معلم حرفه ای

روش تدریس یک معلم موفق چیست؟

یک معلم موفق و حرفه‌ای چگونه رفتار می‌کند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش مهم، ده روش بالا را شرح می‌دهم.

1 . در درس‌های خودمان، چالش ایجاد کنیم

زمانی که دانش‌آموزان ما، نمی‌دانند قرار است چه چیزی برای آن‌ها بیان شود، یادگیری سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر است. یعنی موضوع درس در قالب یک چالش، مسئله، معما و یا فعالیت به بچه‌ها واگذار شود. سعی کنیم حس شگفتی و هیجان را در دروس خود بگنجانیم. وقتی می‌خواهیم درس جدیدی را شروع کنیم، هر روز تا آخرین روز قبل از شروع درس، سرنخ جدیدی به دانش‌آموزان بدهیم. این کار، یک راه سرگرم کننده برای هیجان‌ دادن به تدریس است و ممکن است متوجه شویم که دانش‌آموزان ما مشتاقانه منتظر هستند تا بدانند در آینده در مورد چه چیزی مطلب جدیدی یاد خواهند گرفت.

معلم حرفه ای

  1. مطالب کلاس درس را تکرار نکنیم

مرور مطالب کلاس مناسب و ضروری است، اما سعی کنیم آن را کلمه به کلمه تکرار نکنیم، زیرا این کار باعث می شود که برای دانش‌آموزان جذابیت کمتری داشته باشد. دفعه بعد که نیاز به مرور مطالب داریم، سعی کنیم یک بازی مروری انجام دهیم که در طی آن اطلاعات را به روشی متفاوت با اولین باری که به دانش‌آموزان آموزش دادیم، ارائه دهیم.

بازی 3-2-1 روشی سرگرم کننده برای مرور و تکرار نکردن مطالب است. برای این فعالیت، دانش‌آموزان یک هرم را در دفتر خود ترسیم می‌کنند و سه چیز را یادداشت می‌کنند؛ دو چیز که فکر می کردند برایشان جالب بوده و یک سوال که هنوز در ذهنشان مانده و پاسخی برایش ندارند. (بعدا در این رابطه مطالبی را برایتان خواهم نوشت).

 

  1. بازی‌های آموزشی را به کار بریم

فرقی نمی کند 5 ساله باشیم یا 25 ساله، انجام یک بازی می‌تواند سرگرم کننده باشد! بازی‌ها همچنین یک راه عالی برای جذاب کردن درس‌ها هستند. اگر دانش‌آموزان ما نیاز دارند کلمات املای خود را به خاطر بسپارند، یک مسابقه املایی برگزار کنیم. مسابقه‌ای که در آن شرکت‌کنندگان با نوشتن املای اشتباه یک کلمه حذف می‌شوند. یا اگر دانش‌آموزان نیاز به تمرین ریاضی دارند، یک بازیِ ریاضی داشته باشند که شبیه به املا است، اما به جای املای کلمات دارای مسائل یا مفاهیم ریاضی است. بازی‌ها یادگیری را جذاب و خواستنی می‌کنند و بازی در کلاس، نسخه‌ای برای بچه‌های شاد است.

 

  1. به دانش‌آموزان خود حق انتخاب دهیم

یکی از فرصت‌هایی که معلمان آن را مؤثر تشخیص داده‌اند این است که به دانش‌آموزان خود این توانایی را می‌دهند که در هنگام یادگیری، خودشان انتخاب کنند. انتخاب می‌تواند یک انگیزانندۀ قوی باشد، زیرا به تقویت علاقه و استقلال دانش‌آموزان کمک می‌کند. دفعۀ بعد که در حال برنامه‌ریزی برای یک فعالیت هستیم، سعی کنیم یک تابلو انتخاب کنیم. یک تابلوی تیک چاپ کنیم و نُه کار مختلف را برای دانش‌آموزان بنویسیم تا آن‌ها را کامل کنند. هدف این است که هر دانش آموز سه وظیفه را پشت سر هم انتخاب کند.

معلم حرفه ای

  1. از فناوری استفاده کنیم

فناوری یک راه عالی برای جالب نگه داشتن درس‌های ما است. کودکان عاشق الکترونیک هستند، بنابراین سعی کنیم آن را در استراتژی کلی آموزشی خود بگنجانیم. به جای ایستادن در مقابل اتاق و سخنرانی، سعی کنیم از صفحه نمایش تعاملی یا برد هوشمند Smartboard استفاده کنیم. با اتصال به کلاس درس در شهر یا کشور دیگری از طریق ویدئو کنفرانس، درس‌های فعالیت یادگیری مشارکتی خود را گسترش دهیم. از فناوری به طرق مختلف استفاده کنیم و خواهیم دید که سطح علاقه در کلاس ما با سرعت زیاد افزایش می‌یابد.

معلم حرفه ای

  1. تدریس را آنقدر جدی نگیریم

معلم موثر بودن شغل مهمی است، اما این بدان معنا نیست که همیشه باید در کلاس جدی باشیم. سعی کنیم کمی نرم شویم و بپذیریم که دانش‌آموزان ما ممکن است علایق و سبک‌های یادگیری متفاوتی نسبت به ما داشته‌باشند. اشکالی ندارد که گاهی به خودمان بخندیم و کمی لذت ببریم. ممکن است متوجه شویم که دانش‌آموزان ما زمانی که کمی آرام‌تر هستیم، علاقه بیشتری به ما و درس‌ها نشان می‌دهند.

 

  1. تدریس خود را تعاملی کنیم

در یک کلاس درس سنتی، معلم در مقابل اتاق می‌ایستد و در حالی که دانش‌آموزان گوش می‌دهند و یادداشت می‌کنند، برای دانش‌آموزان سخنرانی می‌کند. متأسفانه، این مؤثرترین راه برای حفظ علاقه دانش‌آموزان نیست. بلکه یک روش تضمینی برای از بین بردن میل و علاقۀ دانش‌آموزان برای همراهی همدلانه با معلم است.

با ایجاد درس‌های عملی که دانش‌آموزان را در هر مرحله از راه درگیر می‌کند، یادگیری را تعاملی کنیم. سعی کنیم از فعالیت یادگیری مشارکتی استفاده کنیم که در آن هر دانش‌آموز مسئول نقش خود از یک فعالیت گروهی است. یا یک آزمایش علمیِ عملی را امتحان کنیم. باید بپذیریم که وقتی دانش‌آموزان را درگیر می‌کنیم و درس‌های خود را تعاملی می‌کنیم، کلاس ما جذاب‌تر می شود.

معلم حرفه ای

  1. مطالب درسی را به زندگی دانش‌آموزان خود مرتبط کنیم

سعی کنیم با آنچه دانش‌آموزانمان می‌آموزند، ارتباطی واقعی ایجاد کنیم. با این کار به آنها درک بهتری می‌دهد، از اینکه چرا باید آنچه را که ما آموزش می‌دهیم یاد بگیرند. اگر پیوسته از ما بپرسند که چرا باید چیزی یاد بگیرند و ما همیشه با “چون” پاسخ می‌دهیم، به زودی اعتبار خود را از دست خواهیم داد. در عوض، سعی کنیم به آنها پاسخی واقعی بدهیم؛ مانند: شما در مورد پول یاد می گیرید، زیرا در دنیای واقعی، باید بدانید که چگونه غذا بخرید و قبض های خود را بپردازید.

با دادن پاسخی سرراست، به آنها کمک می کنیم بین آنچه در کلاس یاد می‌گیرند و نحوۀ استفاده از این اطلاعات در آینده، ارتباط برقرار کنند.

معلم حرفه ای

  1. کلاس خود را معکوس کنیم.

کلاس معکوس از زمانی که اصطلاح “معکوس” در سال 2007 وارد دنیای آموزش شد، محبوبیت پیدا کرد. زمانی که برای اولین بار ارائه شد، این ایده بی‌نظیر بود؛ این که دانش‌آموزان می‌توانند اطلاعات جدید را در خانه بیاموزند و سپس به مدرسه بیایند و از زمان کلاس برای تفکر انتقادی، انجام فعالیت‌ها و تمرین و تکرار مفاهیم استفاده کنند.

بسیاری از معلمان از این استراتژی استفاده می‌کنند و به نتایج مثبتی هم دست می‌یابند. دانش‌آموزان در یک کلاس درس معکوس می‌توانند با سرعت خودشان کار کنند (که برای یادگیری متمایز عالی است) و وقتی در کلاس هستند با همسالان خود به روشی تعاملی‌تر و معنادارتر درگیر شوند. سعی کنیم برای درس بعدی خود از استراتژی آموزش معکوس استفاده کنیم و عمق مشارکت دانش‌آموزان خود را مشاهده کنیم.

برای آشنایی بیشتر با یادگیری معکوس می‌توانید این مقاله را بخوانید.

معلم حرفه ای

  1. خارج از چهارچوب‌های همیشگی فکر کنیم

برنامه های درسی لازم نیست شامل برگه ها یا سخنرانی‌هایی باشد که در طی آن دانش‌آموزان بارها و بارها می‌نشینند و یادداشت برداری می‌کنند. سعی کنیم خارج از چارچوب فکر کنیم و درسی را برنامه‌ریزی کنیم که کاملاً غیرعادی است. از یک سخنران مهمان دعوت کنیم، به یک بازدید علمی برویم یا در فضای باز به یادگیری بپردازیم. وقتی چیزی جدید و متفاوت را امتحان می‌کنیم، احتمال زیادی وجود دارد که دانش‌آموزان ما پاسخ مثبت دهند.

هنگام برنامه ریزی برای درس، سعی کنیم با معلم دیگری همکاری کنیم یا دانش‌آموزان خود را به یک سفر مجازی ببریم. یادگیری که دانش‌آموزان را درگیر کند، مؤثرتر است.

در نتیجه هنگامی که ما مطالب را به روش‌های خلاقانه مختلف به آن‌ها ارائه دهیم، یادگیری برای دانش‌آموزان ما جالب‌تر خواهد بود و ما یک معلم حرفه‌ای، توانا و موفق خواهیم بود. برای اینکه دانش‌آموزان را با خود همراه کنیم لازم است به آن‌ها انگیزه بدهیم. حال باید پرسید؛

معلم حرفه ای

چرا باید برای دانش‌آموزان ایجاد انگیزه کرد؟

نظریه‌پردازان انگیزشی، انگیزه را محرک هر فرد برای رسیدن به اهداف خود تعریف کرده‌اند. انگیزه نه تنها به خودی خود مهم است بلکه عاملی مهم برای یادگیری و پیشرفت است. دانش‌آموزانی که انگیزۀ بیشتری برای یادگیری دارند، دارای چند ویژگی زیر هستند:

  1. مدت طولانی‌تری به تلاش خود ادامه می‌دهند.
  2. تلاش با کیفیت بالاتری تولید می‌کنند.
  3. عمیق‌تر یاد می گیرند.
  4. در کلاس‌ها و آزمون‌های استاندارد بهتر عمل می‌کنند.

در اینجا باید متذکر شوم که اگر معلمی نتواند از عامل انگیزه برای بهتر شدن تدریس استفاده کند، یک ابزار قدرتمند را از دست داده‌است. از این رو، توصیه می‌شود قبل از هر تدریس، انگیزۀ دانش‌آموزان را برای یادگیری درس جدید افزایش دهیم.

معلم حرفه ای

چگونه معلم می‌تواند در دانش‌آموزان انگیزه ایجاد کند؟

برای اینکه در دانش‌آموزان خود انگیزه ایجاد کنیم، می‌توانیم پیشنهادات زیر را در نظر بگیریم.

  1. الگویی برای علاقۀ دانش‌آموزان شویم.
  2. دانش‌آموزان خود را بشناسیم.
  3. آزادانه از مثال‌ها استفاده کنیم.
  4. دانش‌آموزان را با موضوع تدریس درگیر کنیم.
  5. از انواع فعالیت های آموزشی دانش‌آموز محور استفاده کنیم.
  6. اهداف عملکردی واقع بینانه را تعیین کنیم و با تشویق دانش‌آموزان به تعیین اهداف معقول، به آنها کمک کنیم.

معلم حرفه ای

فنون ایجاد انگیزه در یادگیرندگان چیست؟

در این بخش، می خواهم 5 استراتژی برتر برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان را به شما معرفی کنم.

  1. ذهنیت رشد را بر ذهنیت ثابت مقدم بدانیم.
  2. روابط معنادار و محترمانه با دانش‌آموزان خود ایجاد کنیم.
  3. جامعه‌ای از زبان‌آموزان را در کلاس درس خود پرورش دهیم.
  4. توقعات بالایی ایجاد کنیم و اهداف روشنی را تعیین کنیم.
  5. الهام‌بخش باشیم.

همچنین موارد زیر را در کلاس درس خود به کار ببندیم:

  1. بیان اهداف درس

اهداف درس را برای فراگیرندگان به روشنی بیان کنیم؛ یعنی مشخص کنیم که دانش‌آموزان پس از پایان درس به چه دانش و یا توانمندی‌هایی دست پیدا می کنند.

  1. معنادار کردن یادگیری

کاربردهای درس را در موقعیت های متفاوت زندگی، برای دانش‌آموزان بازگو کنیم؛ یعنی طوری عمل کنیم که دانش‌آموزان احساس کنند با یادگیری این درس می‌توانند مشکلی از مشکلات زندگی خود را حل کنند. در واقع، یادگیری را برای دانش‌آموزان معنادار کنیم.

  1. مشارکت دادن دانش‌آموزان در بحث

از روش هایی استفاده کنیم تا کلاس درگیر بحث شود، طوری عمل کنیم که دانش‌آموزان خود را در یادگیری سهیم بدانند. برای مثال، در حین تدریس از سوالاتی استفاده کنیم تا دانش‌آموزان نیز مجبور به مشارکت شوند و پس از هر پاسخ منطقی از تشویق های کلامی و یا غیر کلامی استفاده کنیم.

  1. انجام تدریس از ساده به مشکل

بکوشیم ابتدا مباحث ساده را برای دانش‌آموزان ارائه کنیم؛ سپس به مباحث پیچیده برسیم و از اصل سادگی غافل نشویم.

  1. استفاده از مثال های ساده، آشنا و دلنشین

در سر تا سر تدریس، برای تبیین و تفهیم هر چه بیشتر درس، از مثال های ساده، آشنا و دلچسب که موجب افزایش انگیزه یادگیری دانش‌آموزان می‌شود، استفاده کنیم. استفاده از تمثیل و استعاره یکی از روش‌های جذاب و مؤثر برای یادگیری سریع‌تر و عمیق‌تر است.

در ادامۀ این موضوع می‌رسیم به این پرسش که یک معلم موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

معلم حرفه ای

ویژگی های یک معلم حرفه‌ ای و موفق چیست؟

این بخش از این نوشتار هم ترجمۀ یک مصاحبه با افراد مطلع و متخصص در حوزۀ معلمی و تعلیم و تربیت است که سعی کرده‌ام با بینش و تجربۀ حاصل از مطالعات شخصی خودم، تلفیق کنم و عصاره‌ای از آن را برای شما بیان کنم.

دکتر دانیل تانگوای، دانشیار ارشد دانشکده و برنامه‌های آموزشی در رابطه با ویژگی‌های یک معلم موفق، از ده مورد نام می‌برد. بیایید آن‌ها را با هم بخوانیم.

معلم حرفه ای

  1. معلمان خوب، ارتباط برقرار می‌کنند.

وقتی صحبت از تدریس مؤثر می‌شود، مهارت‌های ارتباطی قوی ضروری است.

تانگوای کار خود را به عنوان معلم ریاضی دبیرستان آغاز کرد و گفت که بسیاری از دانش‌آموزان با احساس ترس از ریاضی به کلاس او وارد شدند. اما بعد از تعامل با او، تجربیات قبلی خود را فراموش کرده و بیش از حد شیفتۀ برخورد مثبت و شیوۀ تدریس او شدند.

تانگوای با برقراری ارتباط مثبت با دانش‌آموزانش در ابتدای سال تحصیلی به آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه ریاضیات در سرگرمی‌های مورد علاقه، ورزش و شغل‌های آیندۀ آنها به کار می‌رود.

با این کار دانش‌آموزانش می‌توانند به شیوه‌ای لذت‌بخش‌تر به ریاضی و موضوعات آن نزدیک شوند و این ارتباط کمک می‌کند بهتر یاد بگیرند.

او گفت: من به برقراری ارتباط در همه اشکال اعتقاد دارم. به عنوان یک رهبر، ارتباطات ابزاری برای غلبه بر ترس است.

پس یک معلم حرفه‌ ای، بلد است ارتباط خوب برقرار کند.

معلم حرفه ای

  1. معلمان خوب، خوب گوش کنند.

وقتی صحبت معلم تمام می شود، یک ارتباط عالی متوقف نمی‌شود. خوب گوش دادن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای معلمی است.

کریستین دوکوت، که یک دانش‌آموز است، می‌گوید: معلمینی که در گوش دادن و مشاهده، ماهر هستند، اغلب چیزهایی را که گفته نمی‌شود، مانند اضطراب‌هایی که ممکن است دانش‌آموز داشته‌باشد، درک می‌کنند و سپس می‌توانند به دانش‌آموز خود کمک کنند تا مهارت‌ها و سطح اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

دانش‌آموز  دیگری گفت که مهارت‌های شنیداری مؤثر، به معلم کمک می‌کند تا دانش‌آموزان خود را بهتر درک کند و درس‌ها را برای رسیدن به بهترین روش‌های یادگیری به آنها ارائه دهد.

او گفت: اگر یک مربی واقعا بتواند دانش‌آموزی را بشنود، می‌تواند یاد بگیرد که چگونه با آن‌ها همراه شود. گوش دادن، دری را برای آنها باز می کند تا درسی را که تدریس می شود، دریافت کنند و یاد بگیرند.

پس یک معلم حرفه‌ ای، بلد است خوب گوش کند.

معلم حرفه ای

  1. معلمان خوب بر همکاری تمرکز می‌کنند.

کار در آموزش به این معنی است که ما واقعاً هرگز به تنهایی کار نمی‌کنیم! از حرفه‌ای‌ها و دستیاران تدریس گرفته تا معلمان کلاس درس و رهبران مدرسه، کار کردن به عنوان معلم اغلب به معنای فعالیت موثر در یک گروه است. همچنین مهم است که ذهنی باز داشته باشیم و از سایر مربیان یاد بگیریم.

تانگوی گفت که کلید موفقیت در این نوع محیط، توانایی همکاری است. او گفت: ما واقعاً باید بتوانیم نقش‌های مختلف را ایفا کنیم تا بتوانیم به طور موثر با اعضای تیم همکاری کنیم. اگر فردی در تیم خود داریم که می‌خواهد همه پیشنهادات ارائه شده را نقد کند، پس نیازی نیست که او در گروه جای بگیرد. در عوض، شاید ما باید فردی باشیم که قرار است بیاید. ما باید انعطاف‌پذیر باشید.

پس یک معلم حرفه‌ ای، بلد است تمرکز کند.

معلم حرفه ای

  1. معلمان خوب سازگار هستند.

دکتر آدری راجرز می گوید: معلمان مؤثر باید بتوانند در محیطی دائماً در حال تحول کار کنند و روش‌های تدریس خود را بر اساس سن دانش‌آموزان، منابع موجود و تغییر برنامۀ درسی، شیوه‌ها و الزامات تنظیم کنند.

او به عنوان یک معلم از دهه 1980، گفت که در طول زندگی حرفه‌ای خود، به ویژه با افزایش دسترسی به اینترنت، رایانه و سایر فناوری‌ها، تغییرات فوق العاده‌ای در زمینۀ آموزش دیده‌است. در پاسخ به این سوال که آموزش 30 سال دیگر چگونه خواهد بود؟ راجرز گفت تنها چیزی که مسلم است، تغییر است.

او گفت: تغییر یک امر ثابت است. یادگیری نحوۀ سازگاری و سازگار شدن، یکی از مهارت هایی بود که در حرفۀ من بسیار مفید بوده‌است. یعنی من بایستی، انگشتم را روی نبض دانش‌آموزانم در طول زمان و با وجود همه گرایش‌ها، استانداردها و تحقیقات جدید، نگه دارم و بتوانم به طور مداوم پیشرفت کنم.

او گفت، سازگاری همچنین یکی از مهارت‌های کلیدی مورد نیاز برای معلمی است که ممکن است به دانش‌آموزانی با سطوح مختلف کلاس یا سبک های یادگیری متفاوت آموزش دهد. ما باید بتوانیم بر اساس نوع مخاطبان خود، سازگار شویم.

پس یک معلم حرفه‌ ای، بلد است سازگار باشد.

معلم حرفه ای

  1. معلمان خوب، جذاب هستند.

تانگوای گفت، توانایی جذب دانش‌آموزان با شوخ طبعی، تدریس خلاقانه و حضور قوی و فعال در کلاس، بخش مهمی از آن چیزی است که باعث می‌شود یک نفر معلم خوبی باشد.

او گفت: اگر می‌خواهید معلمی را در زندگی خود تصور کنید، حتی اکنون، کسی را نام می‌برید که در کلاس درس بسیار جذاب باشد. یک معلم خوب برای دانش‌آموزانش اجرا می‌کند تا آنها همراه شده و ادامه دهند. منظور نشستن و سخنرانی نیست، بلکه درگیر شدن در کار است.

تانگوی گفت که ظاهر یک معلم جذاب، بسته به سطح پایه و موضوع درسی متفاوت است.

در مهدکودک، یک معلم جذاب ممکن است معلمی باشد که روی زمین می‌نشیند تا با دانش‌آموزان در سطح خود فعالیت‌هایی انجام دهد. در دبیرستان، یک معلم جذاب ممکن است کسی باشد که خارج از چهارچوب فکر می‌کند، طنز را به درس‌های خود اضافه می‌کند و راه‌های خلاقانه‌ای برای آوردن یادگیری به دنیای واقعی پیدا می‌کند.

پس یک معلم حرفه‌ ای، بلد است جذاب باشد.

معلم حرفه ای

  1. معلمان خوب همدلی نشان می دهند.

تانگوی گفت که کلید دیگر برای درگیر کردن دانش‌آموزان و بهبود یادگیری آن‌ها این است که با هر دانش‌آموز به عنوان یک انسان رفتار کنیم؛ با همدلی و درک آنچه ممکن است در زندگی آنها اتفاق بیفتد.

او گفت: ما باید یک لحظه به گذشته فکر کنیم و در مورد آنچه ممکن است در زندگی این دانش‌آموز رخ دهد بیندیشیم. بسیار مهم است که مراقب، متوجه و همدل باشیم و همیشه نگرش مثبت داشته باشیم.

همدلی و درک معلم، نه تنها می‌تواند به معلم کمک کند تا با دانش‌آموز ارتباط برقرار کند، بلکه می‌تواند مستقیماً بر یادگیری دانش‌آموز در کلاس درس تأثیر بگذارد. او گفت: چیزی که ممکن است برای یک دانش‌آموز آسان باشد، ممکن است برای دیگری چندان آسان نباشد. هرکسی به شیوه‌ای متفاوت یاد می‌گیرد؛ ممکن است سریع‌تر یا کندتر از حالت عادی، با نوشتن، خواندن یا دست‌ورزی بهتر یاد بگیرد.

معلمان باید همیشه این مورد را در نظر داشته باشند و همیشه توجه زیادی داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که هر دانش‌آموز در مسیری که باید باشد، قرار دارد.

پس یک معلم حرفه ای، بلد است همدلی کند.

 

  1. معلمان خوب صبور هستند.

مهم نیست در چه سطحی تدریس می کنیم، صبر ما در حین کار به عنوان یک معلم آزمایش خواهد شد. چه در حال مدیریت رفتار کلاسی باشیم، چه با همکارانی با دیدگاه‌های متفاوت کار کنیم، یا در رابطه با مسائل دانش‌آموز یا پیشرفت او با والدین در ارتباط باشیم، صبر یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای تمرین به عنوان معلم است.

تانگوای گفت: بیشتر اوقات ما باید با والدین صبر بیشتری داشته باشید تا با دانش‌آموزان. والدین با تصورات خود از اتفاقاتی که در دوران دانش‌آموزی برایشان رخ داده است یا تجربیات قبلی که ممکن است برای فرزندشان مضر بوده باشد وارد می‌شوند. ما باید صبور باشید و آنها را درک کنیم.

پس یک معلم حرفه ای، بلد است صبوری کند.

معلم حرفه ای

  1. معلمان خوب برای یادگیری در دنیای واقعی ارزش قائل هستند.

معلمانی که یادگیری دانش‌آموزان خود را وارد دنیای واقعی می‌کنند، اغلب از جذاب‌ترین معلمان هستند. اما برای معلمان مهم است که یادگیری خود را نیز به دنیای واقعی بیاورند.

یکی از بهترین آمادگی‌ها برای تدریس مؤثر این است که اطمینان حاصل شود که دانش‌آموزان در اوایل دوره‌های تحصیلی خود تجربیات زیادی در کلاس درس کسب می‌کنند.

برای رشته های تحصیلی مربوط به معلمی، برنامه‌های کارورزی تعریف شده است. دانشجومعلمان هفته‌ای یک بار در یک مدرسه محلی وقت می گذرانند تا با همکاران معلم (معلم راهنما)، همکاری کنند و یادگیری خود را در کلاس درس اعمال کنند. راجرز گفت، تجربۀ یک سالۀ حضور واقعی در کلاس درس، یک راه قدرتمند است برای اطمینان از اینکه معلمان زمان لازم برای تقویت مهارت‌های تدریس خود خواهند داشت.

با این کار، دانشجویان از این مزیت برخوردارند که کاربرد عملی آنچه را که یاد می گیرند در لحظه‌ای که آن را یاد می گیرند، ببینند.

پس یک معلم حرفه ای، بلد است برای یادگیری ارزش قائل شود.

معلم حرفه ای

  1. معلمان خوب بهترین شیوه ها را به اشتراک می گذارند.

تمایل به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات با دیگران یکی از مهمترین ویژگی‌های یک معلم خوب است.

آموزش یک زمینۀ عملی است و اغلب نیاز به آزمایش در کلاس دارد تا کشف شود که کدام روش‌های برقراری ارتباط با دانش‌آموزان بهترین کارکرد را دارد. بخشی از معلمی مؤثر، به اشتراک گذاشتن یافته‌ها و بهترین شیوه‌های خود با دیگران در این زمینه است.

همیشه باید به این فکر کنیم که: سهم ما در این جریان به اشتراک‌گذاری یافته‌ها چیست؟ آیا به اندازه کافی شجاع هستیم که درباره ایده‌های خود با دیگران صحبت کنیم؟ تمایل ما برای به اشتراک گذاشتن فعالیت‌های خود، باز نگه داشتن درهای کلاس درس، شفاف بودن و مشاهده شدن بخش مهمی از آموزش ما است.

پس یک معلم حرفه ای، بلد است به اشتراک بگذارد..

معلم حرفه ای

  1. معلمان خوب یادگیرنده مادام العمر هستند.

یکی از مهارت های کلیدی مورد نیاز برای یک معلم خوب، تعهد به ادامۀ تحصیل، مطالعه و عشق به یادگیری است.

چه در حال یادگیری بیشتر در مورد حوزه موضوعی خود باشیم، چه روش های جدید ارتباطی را یاد بگیریم یا حتی در حال بررسی نحوه وارد کردن فناوری بیشتر به کلاس درس خود باشیم، ادامه دادن به گسترش دانش خود، کلید گسترش دانش دانش‌آموزان است.

یادگیری اهمیت دارد!

معلمانی که با اشتیاق یاد می‌گیرند، بهترین معلمان خواهند بود. همچنین باید تمایل داشته باشند که این دانش را منتقل کنند. مهم است که یک معلم احساس نکند که همه چیز را یاد گرفته‌است و با همین طرز فکر از تجربیات جدید باز بماند.

بدون توجه به سطح تحصیلاتمان، می توانیم از هر کسی که با او روبرو می شویم، از جمله معلمان و دانش‌آموزان، چیزی بیاموزیم. میل به افزودن مداوم ابزارها به جعبه ابزار خود، حتی گاهی اوقات ابزارهای غیر متعارف، باعث می شود چیزهای جدید و هیجان انگیز را تجربه کنیم و همچنین مهارت های عالی به ما می‌بخشد.

پس یک معلم حرفه ای، بلد است خوب یادبگیرد.

معلم حرفه ای

professional teacher moallemesabz

معلم حرفه ای

و آخر سخن

معلم حرفه‌ای را با چه عبارتی در گوگل جستجو کنیم؟

معلم حرفه‌ای را در زبان انگلیسی و گوگل بایستی با عبارت Professional teacher جستجو کنیم. اگر ما از مخاطبانی هستید که از ابتدای فعالیت پیج من را همراهی می‌کنند، حتما این واژه برایتان ملموس و آشناست؛ چون فعالیت من با همین عنوان، یعنی معلم حرفه‌ای و در شبکه اجتماعی اینستاگرام آغاز شد.

معلم حرفه ای

معلم حرفه ای

من رؤیا روشن بخش، آموزگار و فعال آموزشی هستم. در مجموعۀ معلم سبز برای معلمان می‌نویسم و آموزش هایی ارائه می‌کنم، برای حرکت آن‌ها به سمت معلم حرفه‌ ای شدن.

مقالات پیشنهادی
تلگرام ما
کانال تلگرام معلم سبز

3 دیدگاه برای “چگونه یک معلم حرفه ای باشیم؟

  1. زهرا هادی زاده گفته:

    درود بر خانم روشن بخش عزیزم وافعا فعالیت های شما به من انگیزه میده که میتونم معلمی سبز باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    < بازگشت
    هیچ محصولی در سبد خرید شما وجود ندارد.
    مجموع محصول: 0 تومان
    پرداخت
    0
    0 عدد در سبد خرید شما - 0 تومان
    پرداخت